Alla inlägg under december 2013

Av Malin - 24 december 2013 01:05

Lite nattamat nu då! Gröt.
2 ägg
25 g smör
0,5 dl grädde
Salt o kardemumma
Koka ihop i gryta.
Hallon som tillbehör. :)

Av Malin - 23 december 2013 16:48

Vörtbrödet bakat o provsmakat, ljuvligt gott. Mjuk pepparkaka bakad. Revbenen kokta o i marinad. Julklapparna inslagna. Bara en liten rödbetssallad kvar på listan. :)

Av Malin - 8 december 2013 21:11

Goda köttbullar o Coleslaw!!

Av Malin - 7 december 2013 21:41

Mår som en prinsessa nu. Ugnssgrillad kalvfile, rödvinssås och blomkålsduchesse. Yammie!!!
Fantastiskt gott!! Första gången jag gjort egen rödvinssås, mums!!

Sås:
2 dl hackad charlottenlök
75g smör
3dl rött vin
3 msk oxfond
1,5 dl grädde
Hacka löken, bryn den i smöret. Häll i fonden, rör runt. Häll i vinet. Låt det koka ca 3 min. Häll i grädden låt det koka tills det minskat till ca hälften av vätskan. Sila bort löken.

Duchesse:
Ett blomkålshuvud
1,5 msk smör
0,5 dl grädde
0,5 dl parmesan
Koka blomkålen mjuk. Häll av vattnet mixa med smör o lite grädde. Rör i parmesan.
Klicka ut på ett bakplåtspapper in i ugn på 200 grader ca 15 min.

:-)

Av Malin - 5 december 2013 17:42

Ägg gröten jag fick nys om häromdagen har jag gjort säkert tre gånger sen dess. Förvånad över hur god den är. Lång mättnad på den också. :)

Av Malin - 4 december 2013 21:43

Kesella med storfavoriten blåbär :)

Av Malin - 3 december 2013 20:01

Känns som svunna tider när man var student och åt friterad potatis med ketchup o majjo till middag, o så var den måltiden avklarad på den tiden....
Nu är potatisen ersatt med kålrot. Ska bli spännande att smaka. :)
Först skivade jag den och sen fick de koka några minuter och nu ligger de i stekpannan med rapsolja. Tänkte ha korv o currymajonäs till.


Av Malin - 2 december 2013 20:46

Grötrecept efter det jag skrev innan men kryddade med kardemumma och lyxade till det med jordgubbar :)
Mumsfilibaba!!

Ovido - Quiz & Flashcards