Alla inlägg under juli 2014

Av Malin - 28 juli 2014 23:45

När man inte är hemma och kan bestämma helt och hållet vad man vill äta så blir det mer åt Paleohållet. Alltså inte lika mycket fett som vanligt. Det som är underligt är att det fungerar bra ett par dagar för mig, borde bli fruktansvärt godissugen. Men det blir jag konstigt nog inte....antagligen för att när jag är iväg så har jag något att göra. Har alltid haft en förmåga att tugga i mig socker av alla dess slag även när jag varit uttråkad, ja även annars också såklart, fanns ingen ursäkt som var för dålig för att trösta/belöna sig med godis. ;)
Känns som i ett annat liv när jag höll på så. Ett och ett halvt år sedan....

Av Malin - 27 juli 2014 22:38

Bröd till frukost några morgnar nu istället för ostpanerad omelett. Byte förnöjer sägs det ju :-D

4 ägg
6 msk mandelmjöl
2 msk fiberhusk
4 tsk bakpulver
Nypa salt
Flingsalt
Vispa ihop ingredienserna låt dem vila i ca 5 minuter. Bred ut smeten tunt på ett bakplåtspapper. Häll flingsalt på smeten, krydda gärna med till exempel timjan, oregano eller sesamfröer. In i ugnen 10-15 minuter 200 grader.

Av Malin - 27 juli 2014 20:57

Absolut godaste och enklaste glassen. Lägg frysta hallon i mixern och grädde så den täcker hallonen. Mixa. Färdigt!!
Inget sötningsmedel och inga äggulor. Riktigt gott och svalkande!
Går givetvis göra på andra bär också, som blåbär eller jordgubbar.

Av Malin - 26 juli 2014 16:25

Helt lysande att använda sig av. Håller på att läsa Sten Sture Skaldemans bok Ät dig ner i vikt. Har fått en hel del aha upplevelser under läsandet. Den främsta är som han uppkallat efter sug själv Skaldemans effekt. Den går ut på att ett tag innan du äter något som innehåller kolhydrater så äter du något fett och proteiner. Samma sak innan intag av till exempel vin.
Detta är bra för de som äter mycket kolhydrater också. Insulinet håller sig mycket jämnare genom måltiden genom att äta så här. Bara ett tips.
;-D
Idag blev det typ en caesarsallad till brunch.

Av Malin - 22 juli 2014 18:56

Har tyckt jag blivit hungrig alldeles för fort efter brunchen på semestern så det blev tillägg av mina hemmagjorda köttbullar och en klick Bregott. Gjorde susen....klarade mig i sex timmar. :)
Idag gjorde jag omeletten på fyra ägg istället för två, de var i och för sig ganska små. Åt ca 11, mätt fortfarande..... Ok fem ostskivor åkte ner i magen vid fyratiden i eftermiddags. Men annars inget än vatten. Det har behövts i denna värme. Tur vi har pool i trädgården så man kan svalka sig när man vill :)

Av Malin - 17 juli 2014 15:31

Trött på sonens utbrott, det är han säkert själv också utan att veta om det egentligen. Beror till stor del på onyttigt ätande.
Har nästan ;) satt honom på sockeravvänjning... ;) I morse fick jag honom till att vilja ha pannkakor, fast de blev gjorda i våffeljärnet istället för det kom han ju på att våfflor ville han ha. :) ja alltså det är såklart Lchf pannkakor om nu nån funderade över det. :)
Nyss var han hungrig igen, frågade honom om det var okej med hamburgare utan bröd men med bacon och beasås? Fick tummen upp direkt! :) drycken till blev vatten, var inte helt populärt men när jag sa att han kunde ta is i vattnet också så var allt frid och fröjd. Känner mig lite duktig för att jag lyckats två gånger idag i alla fall. :-D

Av Malin - 14 juli 2014 19:22

Trött på att kopplingen mellan bloggen och Facebook slutar fungera emellanåt!! Jag går ju inte ut och kollar efter vartenda inlägg jag gjort så att det finns på Fejjan. Nu hoppas jag det funkar igen.

Av Malin - 14 juli 2014 19:13

Var längesedan det var soppväder men igår var det definitivt sådant. Kokade lite broccoli med buljong, vitpeppar, sambal Olek. Mixade ihop det hällde i lite grädde och i med torskfilé som jag delat i mindre bitar och kokade en liten stund så fisken blev klar.
Blir nog soppa idag med fast med Lax istället. :)

Ovido - Quiz & Flashcards